Sunday, November 20, 2011

Apa dia cinta?

pa dia 'cinta'? mengikut fahaman ana ialah ikatan perasaan dua ketul hati menjadi satu. diselumbungi dengan nafsu atau kerana Allah? memang ana pilih kerana Allah supaya mendapat keberkatan yang berkekalan duniawi ukhrawi selamanya. disini ana ingin memberi nasihat dan teguran buat mana-mana insan atau pasangan yang masih tercari-cari atau sudah memiliki ikatan cinta atau yang baru berpisah,carilah sebuah hati dengan ikhlas bukan kerana nama,bukan kerana harta,bukan kerana paras wajah,bukan kerana pangkat malah bukan kerana kebaikkan.

'bukan kerana kebaikkan'? terkejut? hehe okey maksud ana disini ialah sepatutnya kita mencari atau memiliki sebuah cinta bukan kerana kebaikkan hati atau sifat seseorang kerana sudah pasti jika seseorang tersebut berubah kepada keburukkan,suatu hari ana pasti akan timbul pertanyaan "mengapa aku bersama nya?","kemana pergi sifatnya yang ku cintai?" atau persoalan selainnya.

Seharusnya patut tanya pada diri sendiri "kenapa aku mencintai kebaikkannya? walhal dia juga adalah seorang insan iaitu makhluk ciptaan Allah memiliki sifat-sifat yang tidak kekal...". Apa yang patut dibuat ialah cintailah seseorang kerana Allah,kerana Allah adalah sebaik-baik pencipta dan sifat Allah kekal selamanya.

Jika 'mindset' kitani menyatakan kita mencintai seseorang kerana Allah,jika suatu hari berlaku perpisahan yang tidak diduga tidak dirancang malah tidak diingini,ana pasti hati insan tersebut tidak akan terluka tidak akan menyesal dan terima Qada dan Qadar Allah S.W.T dengan tabah dan rela hati.

Ana ada terjumpa dan ambil satu artikel mengenai 'bercinta kerana Allah' iaitu:

"Di dalam keadaan lain, ada yang sayang menyayang kerana Allah. Bercinta sesama makhluk kerana Allah adalah lebih selamat. Ia tidak melukakan hati, tidak meresahkan jiwa, tidak merosakkan akhlak, tidak perlu risau tentang “frust”, tidak perlu melayan perasaan cemburu. Menurut Rasulullah, menyayangi seseorang kerana Allah dapat mendatangkan kemanisan iman.[1] Namun, tidak ramai yang mengetahui caranya.

Menurut Imam Ghazali di dalam Ihya Ulumuddin, kecintaan seseorang yang hakiki kepada insan lain kerana Allah bukanlah bermaksud mencintai insan itu kerana dzatnya (sifatnya), sebaliknya adalah kerana insan itu dapat mendekatkan diri sendiri dengan akhirat.

Menurut beliau lagi, bahawa seorang lelaki mengahwini seorang wanita soleh supaya terpelihara dari gangguan syaitan, supaya terjaga agamanya, supaya memperolehi anak-anak yang soleh dari wanita itu dan seterusnya anak-anak itu mendoakan untuknya. Lalu apabila lelaki berkenaan mencintai wanita itu kerana semua sebab-sebab di atas, maka dia adalah tergolong sebagai salah seorang pencinta kerana Allah.[2] Perkara ini dinukilankan oleh Al-Ghazali lebih kurang 1000 tahun yang lalu.

Selepas ini, apabila anda mencari cinta, carilah cinta yang wujud kerana Allah. Apabila anda menemui cinta, tanya diri sendiri kenapa anda mencintainya? Apakah kaitan cinta itu dengan akhirat anda?"

bestkan keterangan diatas yang ana ambil...sahih lagi oleh Imam Al-Ghazali. Okey seterusnya mengenai 'jenis-jenis jodoh' yang ana baca satu artikal ani:

1) Jodoh dari Syaitan laknatullah: Kamu berdua berkenalan,lalu berpegang tangan,terus berbuat maksiat,mengandung lalu kamu berdua pun berkahwin.

2) Jodoh dari Jin: Kamu berdua berkenalan tetapi hanya salah seorang yang benar-benar suka. lalu yang suka akan menyihir yang sorang lagi supaya menyukainya. kemudian kamu mengahwininya.

3) Jodoh dari Allah S.W.T: Kamu berdua berkenalan lalu menusuk ke kalbu. Yang lelaki akan terus meminang yang perempuan,lalu pinangannya diterima. kamu berdua pun berkahwin. Insya Allah dengan nawaitu yang betul dan benar kerana Allah akan berkekalan hingga ke akhir hayat bersama.

Firman Allah didalam Surah An-Nur ayat 26 bermaksud:

"Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”

Itulah yang dikatakan Syurga cinta. jadi,jodoh manakah yang menjadi pilihan? Berilah cinta dan kasih sayang pada orang yang benar-benar berhak. Lelaki yang ikhlas dan jujur. Pernahkah pasangan anda mengingatkan tentang solat setiap waktu anda leka? Pernahkah pasangan anda mengajar anda sepotong ilmu Agama? Hanya anda yang tahu jodoh yang macam mana anda dapat. Ingat,jangan salah langkah... "

Rasullullah juga pernah bersabda kurang labih bermaksud:

“Ketika di­tiupkan ruh pada anak manu­sia tatkala ia masih di dalam perut ibunya sudah ditetap­kan ajalnya, rezekinya, jodohnya dan celaka atau bahagianya di akhirat”.

manakala Firman Allah ada menyebutkan kurang labih bermaksud:

“Boleh jadi kamu rnencintai sesuatu padahal se­suatu itu amat buruk bagimu, dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal itu amat baik bagimu. Kamu tidak menge­tahui sedangkan Allah Maha Mengetahui” (QS. 2:216)

seperti yang ana katakan dari awal tadi,pasang niat ikhlaskan hati bercintalah kerana Allah agar sentiasa mendapat Rahmat serta Keberkatan sepanjang menjalani hubungan cinta sesama insan sehingga digelar pasangan 'suami isteri' yangmana jodohnya dikekalkan duniawi ukhrawi sanggup menerima kekurangan serta menutup keaibannya sehingga menuju keSyurga yang kekal abadi didalamnya. Insya Allah.

Disini ana sertakan 'Doa pendekat Jodoh':

1) Baca Surah Al-Fatihah sebagai pembuka.

2) Doa nya:

bermaksud: "Ya Allah,jadikanlah dia (sebut nama orang yang inginkan jodoh) dikasihi pada hati-hati mereka yang beriman dan gembirakanlah dia (sebut nama orang yang inginkan jodoh) dengan kekayaan sehingga seratus dua puluh kebaikan. Allah adalah sebaik-baik pemelihara dan Dia amat mengasihi daripada segala-galanya."

Akhir kalam ana buat semua,semoga urusan jodoh serta niat ikhlas kitani akan mendapat Rahmat serta Keberkatan dari Illahi,duniawi ukhrawi selamanya. Amiin Ya Allah Hu Ya Rabb. Maaf jika terdapat sebarang kekurangan didalam notes ana ani yee... =)

'Berjumpa dan berpisah kerana Allah. Jaga diri,Jaga solat,Jaga Iman serta Jagalah 'amanah Allah' semoga di lindungi selalu...'

والله أعلمُ بالـصـواب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

=) ©Muhammad Rifa'ie bin Zaini 2011

No comments: