Friday, July 8, 2011

bab 2

pada keesokan harinya dia bangun dan terus mandi dan terus sembhyang menghadapakan ilahi...lepas dia sembahyang dia memohonkan kepada allah

"Ya ALLAH Engkau perluaskan rezeki ku ini serta keluarga ku ini dengan rezeki yang halal...

"Ya ALLAH Engkau tabahkanlah hati ku ini dugaan ini keimanan ku ini agar selalu mengingatkan mu Ya ALLAH"

"YA ALLAH aku mohon Kepadamu agar supaya ibu dan ayah saya sehat sejahtera kehendaknya dia ialah satu2 ibu bapa ku yang ada d dunia dan akhirat"

Dan

"YA ALLAH aku memohon kepada mu Ya allah Lindungi lah kami sekeluarga daripada golongan syaitan serta yg munafik"

Amin ya rabbal alamin

Lepas nurin selesai doa kepada Ilahi dia pun lipat tikar sembahyang dgn telekung sekali dan dia pun bersiap2 utk pergi keraja dan bersarapan bersama ibu dan bapanya bersama adi-adi yg masih sekolah rendah...

Tiba-tiba mama nurin menanya kan kepada si nurin tentang bila lah nak dia kahwin....mcm biasalah 2 rutin bukan apa dah lumrah dah mak dia tanya soalan mcm itu sampai sangal pun ada

Ibu nurin: nurin kau tak ada calon suami ke maksud emak ialah engkau tak ada boyfriend ke?

Nurin:Mak..napalah tiap-tiap hari selalu di bincangkan perkara ini malaslah mak...kalau ada jodoh adalah kalau tak ada jodoh biar je jadi andartu kan best...ialah duit pun tak boros mak

Ibu nurin:Kenapa plak??

Nuin:Ialah kalau saya couple mak ..lanja tengok wayang dgn dia, lanja lagi minyak kereta,lanja lagi barang makanan apa lagi barang2 hadiah leceh lah mak....tentulah plak saya lanja mak ,abah dan adik ada berkat mak ialah tyme susah... ada jugak saya yg tolong nak harapkan urg mak ...alum tantu kalau dah kaya mak terburu2lah 2 nak menjadi tumpang glamour dan banggakan diri serta bongkak..ish tak nak aku mak..rela aku hidup dgn serdehana dgn penuh kasih sayang dgn mak dan abah dah memadai...
serta adik-adik2

Ibu nurin pun terharu nurin selalu mengorbankan demi dia dan suami dia serta anak2 dia tapi dia bangga dgn anak nya ani pasal apa nah tak melupakan urg tua jgn kan setengah urg lupakan urg tua2 dan abaikan kekayaan utk mengerjakan duit tapi lupa kepada yg ilahi....

Tiba-tiba bapa si nurin pun sampuk

Bapa nurin:Nurin engkau sabarlah nurin kan sabar itu separuh iman...bkn apa 2 mak engkau ah tak sabar nak menimang cucu ah...

Nurin:Insyallah lah bapa kita terserah pada yg ilahi yg saya mampu redha tawakal dan pasrah....

Ibu nurin:Ialah nurin kadang2 nak menimang cucu tapi ialah sabar sajalah dugaan kan setiap manusia mepunyai dugaan kan nurin

Nurin:Ialah mak...tapi kan mak tunggulah adik 2 tunggu besar manalah tahukan langkah bendul kan...selamat jugak ada cucu jugak

Ibu nurin:Adik awak umur berapa yg awak umur berapa?Alahai betuah betul awak inilah kalau lah
adik awak tunggu besar alamat tak dpt mengidam cucu dahlah mak dan bapa awak dah tua bila2 masa nak pergi ke kubur utk menghadapi d akhirat ini

Nurin pun terasa serba salah...dan lalu dia menitik air mata tanpa sengaja...lalu nurin pun berkata

Nurin:Mak dan ayah kalau tak ada ntahlah d manakah aku harus mencari kasih sayang tapi saya ingat mak kitani hidup d dunia hanya sementara d akhirat nanti akan berkekalan jua...betul tak mak(sambil2 lap air mata)

No comments: