Friday, July 22, 2011

tanya hati

anya sama hati, apa erti jaya? Nanti jawab hati apa ya? Hati akan jawab, kalau nak berjaya, kena usaha. Sebab Allah sentiasa memandang usaha kita, susahnya kita, peritnya kita dan segala apa yang kita telah korbankan Lillahitaala. Setiap kesusahan yang kita lalui sebab Allah, akan diberi ganjaran. Insya Allah. Mungkin bukan di dunia, tapi di akhirat itu pasti.

Allah tak mintak kita untuk jadi yang terbaik, cuma Dia nak kita bagi yang terbaik, dan Dia akan uruskan yang lain-lain.



لَهُ ۥ مُعَقِّبَـٰتٌ۬ مِّنۢ بَيۡنِ يَدَيۡهِ وَمِنۡ خَلۡفِهِۦ يَحۡفَظُونَهُ ۥ مِنۡ أَمۡرِ ٱللَّهِ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۗ وَإِذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِقَوۡمٍ۬ سُوٓءً۬ا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۥ‌ۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَالٍ

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.

(Surah Al-Rad 13 : Ayat 11)

No comments: