Wednesday, July 20, 2011

10 sikap cepat naik pangkat

1 Perkerjaan d lakukan dgn baik

Anda tidak pernah tahu waktu anda di perhatikan atau d nilai.Apabila anda terbiasa melakukan perkerjaan dgn baik,maka anda tidak mendapat kesukaran utk menerima tanggungjawab yg lebih besar.Jgn lupa,apa yg anda lakukan,pasti di perhatikan oleh pihak atasan.

2.Tidak pernah berhenti mencari peluang

Jgn mudah berasa puas dgn kejayaan yg telah anda kecapi.Professional yg sukses sering mencari kesempatan utk maju dan berkembang.Pasang mata,buka telinga dan berwawasan utk menghadapi kesempatan baru.Anda tidak pernah tahu waktunya anda mendapatkan sesuatu yg dapat mengubah karier anda menjadi lebih cemerlang.

3.Nasib saya bergantung kepada diri saya!

Apabila anda menghabiskan waktu hanya utk menunggu keajaiban berlaku,maka anda akan menunggu dgn lebih lama lagi,malah barangkali ia sesuatu yg sia2.Seseorang yg berjaya selalu melakukan sesuatu secara baik dan tepat utk mewujudkan keinginnanya.Anda perlu bergerak dan melakukan sesuatu,mencari cara yg tepat dan jangan hanya menuggu.Anda pasti akan berhasil dan berhak mewujudkan impian.

4.Segala kemungkinan bakal terjadi

Anda berpendapat tidak mungkin menjadi pengarah.Jika demikian, maka anda memang tidak akan pernah mendudki jawatan tersebut.Ingat! Jika anda berfikir tidak boleh,maka anda tidak akan pernah boleh.Namun jika anda berfikiran sebaliknya,anda pasti boleh melakukannya.

5.Kegagalan merupakan kunci kejayaan

Setiap org pasti pernah mengalami kegagalan dari waktu ke waktu.Perbezaan antara org yg berjaya dan mereka yg gagal adalah bagaimana mereka menghadapi kegagalan yg d alami.Individu yg berjaya sering belajar dari kesalahan yg d lakukan dan terus ke hadapan.

6.Tunjukkan kemampuan

Adakh anda menunggu sehingga seseorang meliat bakat dan kemampuan anda? Mngkin sudah masanya utk anda sendiri memperlihatkan kemampuan anda.Katakan kejayaan anda dan apa yg telah anda lakukan kepada syarikat.Profesional yg berjaya memperlihatkan kejayaan mereka tanpa sikap sombong.

7.Memiliki jaringan yg kuat

Pekerja yg berjaya memahami dgn baik betapa petingnya suatu jaringan,baik di dlam mahupun d luar syarikat.Anda perlu bersikap proaktif utk mengembangkan hubungan profesional.Jemput rakan sekerja utk makan d luar atau sesekali pergilah ke kafe setelah tamat waktu kerja.Bergabung juga dgn kumpulan profesioanal.Kembangkan jaringan profesional demi masa hadapan anda.

8.Tidak bergantung kepada latar belakang pendidikan

Jika anda selalu merasakan bahawa perkerjaan yg anda lakukan tidak sesuai dgn latar belakang pendidikan,maka anda akan menghasilkan prestasi yg negatif.Mungkin perkerjaan yg anda lakukan tidak sesuai dgn diri anda tetapi tugas dgn sebaik2 tanpa mempedulikan d mana mereka berada.

9.Menganggap setiap org penting

Apabila anda ingin bersikap agresif,anda perlu bersikap baik dgn rakan sekerja dan org yg berada di sekelilin.Anda keliru jika menganggap tidak perlu menjalin hubungan baik dgn setiuasaha pihak atasan.Bersikap sopan dan ramah terhadap org2 d sekeliling anda.Ini kerana anda tidak pernah tahu,sikap baik ini mungkin memberi kesan penting bagi masa hadapan anda.

10.Tidak terhad kepada waktu berkerja

Anda seorang yg bertanggungjawab dan menjadi kwajipan utk terus mencari jalan dalam memperbaiki profesionalisme anda.Bersikap sukarela dalam melakukan perkerjaan tambahan,berminat mempelajari sesuatu yg baru dan bersedia pulang lewat utk membantu rakan sekerja.Pekerja yg berjaya tidak hanya bekerja pada waktu kerja tetapi juga bersedia d luar waktu kerja.Secara tidak langsung,usaha anda pastinya di perhatikan oleh pihak atasan.

No comments: