Monday, July 25, 2011

Ratapan gadis di kuburan ayah I like this story hayati dan renungan bersama

eorang gadis berlari2 .Rambutnya terurai kusut-masai.Dia menangisi jenazah ayahnya yg sedang d usung ke kubur.Apabila melihat org ramai mengusung mayat d dpn rumahnya,Hassan Al-Basri turut serta dlm rombongan itu.

Semasa berjalan mengiringi jenazah ayahnya,gadiskecil itu menangis sambil berkata:"Ayah,mengapa hari ini ajal ayah sampai?"Sampai di kubur ,jenazah ayah gadis itu terus d kebumikan.

Esoknya ketika Hassan duduk d muka pinturumahnya,gadis itu lalu lagi d depan rumahnya.Si gadis berlari2 sambil meratapmenuju kubur ayahnya.Hassan terharu melihat perisitwa itu.Hassan ingin tahu apasebenarnya d lakukan gadis itu.

Sampa di kubur,Hassan melihat gadis itu memeluknisan ayahnya.Pipinya d lekapka d atas tanah kubur.Sambil bersembunyi Hassan menyaksikan peristiwa menyayat hatiitu.

Dari tempat persembunyian,Hassan mendengar rintihan yg d ucapkan gadis itu terhadap ayahnya."Ayah ,mala mini ayah hanya seorang diri terbaring dalam kubur yg gelap tanpa lampu dan penghibur.Jika semalam,sayaboleh menerangi ayah dengan lampu tapi siapakah yg akan menerangi ayah malamini?Siapakah pula yg akan menghiburkan ayah?

"Ayah,semalam saya boleh membentangkan selimut utk ayah tidur,tapi siapakah yg membentangkan hamparan malam ini? Jika malam-malamsebelum ini saya boleh memicit tangan dan kaki ayah,tapi siapakah yg dptmenggosok-gosok ayah sekarang?

"Ayah,jika malam kelmarin sayalah yg memberikanminuman,siapakah yg memberikan minuman utk ayah?Jika dulu,saya boleh membantuayah mengguling2kan tubuh ayah yg lemah tapi siapakah yg akan merawat ayah?

"Ayah,jika dulu saya menyelimuti tubuh ayah ygtersingkap,tapi kini siapa yg menyelimutiayah?Kelmarin ayah masih boleh memanggil saya dan saya menjawab,tapi semalamsiapa yg ayah panggil dan siapa yg menyahut?

"Ayah,jika kemarin ayah meminta makanan dan saya ygmelayani tapi adakah semalam ayah meminta makanan dan suapa pula yg melayani ayah?Dulusaya selalu memasak makanan ayah tapi siapa yg memasak utk ayah semalam?"

Begitulah ratapan anak gadis itu kepada arwahayahnya d kubur.Ratapan anak gadis itu membuatkan Hassan terharu dan menitiskanair mata.Akibat tidak tertahan lagi,Hassan keluar dari tempat persembunyiannya.Air matanya bercucuran.Dia lalumendekati gadis yg sedang memeluk erat nisan ayahnya.Hassan cuba menenangkangadis itu.

Perlahan2 Hassan membisikkan kata2 nasihat kepadagadis itu""Anakku,janganlah berkata begitu tapi ucapkanlah kata2 seperti ini...

"Wahai ayah,saya telah kapankan ayah sebaik2nyatetapi masihkah ayah memakai kapan itu?"

"Ayah ,saya telah meletakkan tubuh ayah yg segar –bugar dalam kubur,masih segar-bugarkah ayah atau sudah d makan cacing?

"Ayah,org2 alim mengatakan bahawa semua hamba Allahnanti akan d tanya tentang imannya.Ada antara mereka boleh menjawa tapi adajuga yg cuma membisu.Saya terfikir,adakah ayah boleh menjawab atau membisu?

"Ayah,org alim berkata bahawa kuburan boleh menjadiluas atau sempit.Bagaimanakah kubur ayah sekarang,bertambah luas atau bertambahsempit?

"Ayah,org alim berkata kuburan merupakan sebuahtaman dari taman syurga tapi boleh juga menjadi sebuah lubang dari lubangneraka.Apa yg saya fikir,bagaimana kubur ayah sekarang.Taman syurga atau lubangneraka?

"Ayah,org alim berkaa,bahawa liang kubur bolehmenghangtkan mayat dengan memeluknya seperti pelukan ibu terhadap anaknyatetapi boleh juga merupakan lilitan erat yg boleh meremukkan tulang-belulangmayat.Bagaimana keadaan tubuh ayah,jangan2 ayah terhimpit lubang kubur?

"Ayah,org alim berkata ,org yg d kebumikan itu adayg nyesal mengapa dulu semasa hidupnya tidak membanyakkan buat amal ibadat tapijadi penderhaka,banyak buat maksiat.Saya nak bertanya kepada ayah,adakah ayahtermasuk org yg menyesal keran membuat maksiat atau menyesal kerana sedikitberbuat amal kebajikan?

"Ayah,dulu saya memanggil,ayah menjawab tapi kin isaya panggil ayah tak lagi menjawab.Ayah kini telah berpisah dengan saya dankita tidak akan bersua lagi sehingga hari kiamat.Semoga Allah tidak menghalangsaya berjumpa dengan ayah d akhirat kelak!"

Begitulah nasihat yg d berikan Hassan kepada gadiskecil itu yg sedang meratapi kematian ayhnya sebaik mendengar nasihat itu gadisitu berkata:"Wahai Hassan Al-Basri sungguh baik cara kamu menasihati saya bagaiman utk meratapi ayah!"

Gadis kecil itu pulang bersama Hassan Al-Basrisambil menangis meninggalkan kubur ayahnya.Hassan Al-Basri memberitahu gadiskecil itu sia2 meratapi kubur ayahnya sedangkan hanya doa anak yg soleh dapatmembantu arwah yg telah meninggal dunia



No comments: