Wednesday, July 20, 2011

6 cara rakan hindari tikam belakang renungan bersama wink2 :S

1.Berhati2

Sentiasa berhati2 dgn rakan sekerja yg berpura2 baik.Biarpun sukar utk mengesan rakan sepejabat yg tergolong dlm kategori in,namun sebgai langkah berjga2 ,sebaiknya kawal bicara anda agar rahsia yg sepatutnya tersimpan rapi tidak di ketahui oleh sesiapa.

Selain itu,pastikan juga laci meja kerja selalu berkunci dan jgn sesekali memberikan kata laluan komputer keada sesiapa.Dikhuatiri akan berlaku pencerobohan yg mungkin memberikan kesan negatif kepada anda.

2.Berjga2

Siapa tahu mungkin ada rakan yg tidak suka atau senang dgn anda di tempat kerja.Individu tersebut tentunya akan berusaha meyakini atau mempengaruhi org lain agar berpihak kepadanya.

Malah,tidak mustahil juga dia turut bertindak menyebarkan berita atau cerita tidak benar tentang anda.Oleh itu sentiasa berwaspada dan jgn takut sekiranya anda berada d pihak yg benar.

3.Mengkirtik secara terang2an

Rakan sepejabat seperti ini biasanya akan menghentam anda d hadapan rakan2 lain tanpa berselindung.Jgn biarkan mereka berterusan dgn sikap tersebut.Katakan dgn baik bahawa anda tidak menyukai caranya dan jelaskan secara ringkas tetapi profesional.

Cara ini lebih baik dan dilihat langkah yg bijak daripada menentangnya dgn terlibat dalam diskusi yg panjang dan berlarutan.Sekiranya anda benar bersalah,jangan mempertahakan diri.Akui kesalahan diri secara jujur.

4.Kendali rakan yg gemar mencelah

Anda pernah mengalami situasi sewaktu sedang menjelaskan sesuatu,ada di antara rakan2 yg tiba2 mencelah.Berikan ruang kepadanya utk berbicara sebelum anda menyambung kembali kata2 anda tadi.Sekiranya dia masih tidak berpuas hati dan tetap ingin mencelah tegaskan pendirian anda dgn menyatakan anda mahu rakan lain mendengar bicara terlebih dahulu sehingga tamat sebelum mendengar apa yg inigin d katakannya.

5.Usah biarkan idea d curi

Usahakan agar idea menjadi hak mutlak diri sendiri.Sekiranya anda memiliki idea kreatif,jgn ragu utk mengingatkan sesiapa bahawa idea tersebut hak anda.Apa yg penting lakukan dgn wajar d samping membicarakan hal ini melalui kaedah perbicaraan yg tepat.

6.Berwaspada dgn rakan yg membenci anda
Golongan ini adalah individu yg memiliki seribu satu macam cara utk menjatuhkan anda.Oleh itu, penting bagi anda utk mengetahui taktiknya di samping berusaha mencari jalan menepis setipa tindakannya.

Secara tidak langsung,anda akan semakin serasi dengan situasi genting dalam dunia persaingan yg semakin mencabar ini.Pertahankan kemampuan anda sekasimum mungkin dan jgn berhenti utk terus belajar dan berusaha

No comments: