Monday, July 18, 2011

anak adalah permata au ehh didik tah akhlak yg mulia :)

anak adalah permata

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Doa dari Surah Ali Imran ayat 38:
“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa menerima doa permohonan.”
Anak adalah permata
Anak adalah penyambung keturunan dalam sesebuah keluarga. Anak juga adalah penyeri kepada kehidupan berumahtangga bagi suami dan isteri. Kehadiran anak pastinya akan memberikan hiburan dan juga gelak tawa yang akan lebih mengharmonikan suasana rumahtangga. Oleh sebab itu Allah Subhanahu Wataala menganugerahkan anak sebagai rezeki.
Namun sedihnya tidak ramai di antara kita menerima anugerah ini dengan rasa syukur. Ketika anak tiada, hati tidak putus-putus berdoa kepada Allah. Tetapi bila diberikan anak, mereka tidak menjaganya dengan baik sekali. Anak dianggap sebagai tempat untuk melampiaskan nafsu jahanam mereka. Tidak kurang pula yang menzalimi anak dengan mendera mereka sebagai haiwan. Pukul dan terajang sesuka hati.
Anak adalah amanah dan ujian
Sedar atau tidak anak bukan sekadar menjadi penyeri kepada kehidupan dunia. Anak adalah amanah Allah untuk manusia. Menjadikannya Islam atau Nasrani atau Majusi adalah atas kehendak ibu bapa mereka. Anak bukan sekadar dibesarkan dan diberi makan pakai sahaja. Anak kita perlu ditanamkan nilai-nilai dan ilmu-ilmu Islam agar mereka boleh menjadi rahmat ketika di alam akhirat nanti. Tidak ramai yang menyedari hakikat ini.
Ukuran anak yang berjaya hari ini dilihat dari sudut pengajian akademiknya sahaja. Bijak belajar sehingga ke luar negeri dianggap ibu bapa mereka tahu mendidik anak-anak. Jauh bezanya di zaman nabi Muhammad dahulu, anak-anak mereka dianggap hebat apabila mereka keluar berjihad menentang musuh. Tidak bijak akademik tidak mengapa asalkan mereka berpegang teguh pada ajaran Islam sepenuhnya.
Sedari atau tidak inilah budaya pendidikan anak-anak hari ini. Ibu bapa tidak kisah berhabis duit menghantar anak mereka untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, tetapi ibu bapa merasa rugi untuk membelanjakan sedikit wang mengajarkan anak-anak mereka tentang akidah dan ibadah yang akan membantu mereka dan anak mereka kelak.

No comments: