Thursday, July 7, 2011

zulaikha

Nasib telah mempermainkan dirinya. Dari isteri seorang menteri sampai menjadi perempuan hina, tua, dan papa. Namun akhirnya bahagia bersama sang pujaan..

Ketika nama Zulaikha muncul dalam episod kehidupan Yusuf bin Ya’qub AS, dia berstatus sebagai isteri seorang menteri di negeri Mesir. Dia memperoleh Yusuf dari seorang pedagang budak, Malik bin Dha’ar Al-Khuzaiy. Dia tertarik membeli Yusuf kerana ketampanan wajahnya yang memperlihatkan kecerdasan dan garis keturunan orang besar.

Malik menemui Yusuf dalam sebuah wadi, telaga tua, di padang pasir, ketika dia dan rombongannya dalam perjalanan dari Madyan ke Mesir. Ketika dia menarik timba dari telaga itu, Yusuf terkait dan ikut terangkat ke atas.

Yusuf berada dalam telaga itu akibat perbuatan 10 orang saudaranya yang dengki dan iri hati kerana ayah mereka, Nabi Ya’qub lebih mengasihi Yusuf. Dalam suatu mimpi yang dikisahkan kepada Ya’qub, Yusuf disembah oleh sebelas bintang, matahari, dan bulan. Nabi Ya’qub yang mengetahui takwil mimpi itu, meminta agar Yusuf merahsiakan mimpi tersebut kepada orang lain, termasuk saudaranya. Ya’qub bimbang mereka iri hati.

Ternyata dugaan Ya’kub benar. Entah dari mana sumbernya, mimpi itu diketahui oleh anak-anaknya yang lain. Sejak itu, mereka berusaha menyingkirkan adiknya itu dari muka bumi.

Yusuf tidak pernah mendedahkan identitinya kepada sesiapa pun termasuklah kepada Zulaikha dan suaminya. Di bawah jagaan mereka, Yusuf membesar menjadi remaja dan dewasa. Wajahnya yang tampan itu telah menawan hati wanita-wanita Mesir yang pernah melihatnya, termasuk Zulaikha, ibu angkatnya.

Dia bukan hanya menyayangi Yusuf sebagai anak angkatnya, malah dia mencintainya. Namun, cinta itu dipendam di dalam hati. Dia hanya dapat berangan-angan. Akhirnya Zulaikha tidak mampu lagi menahan hasrat hatinya.

Pada suatu hari, dia nekad mengurung Yusuf di dalam biliknya. Di situlah dia menyatakan cinta dan dengan segala cara dia berusaha agar Yusuf jatuh ke dalam pelukannya. Dengan pelbagai cara pula, Yusuf menangkis ajakan berahi itu sehingga baju di bahagian belakangnya terkoyak akibat ditarik oleh Zulaikha.

Didorong oleh nafsu berahi yang membuak-buak, Zulaikha mengejar Yusuf hingga ke pintu. Kebetulan pula suaminya sedang berdiri di balik pintu itu sehingga dia ternampak peristiwa tersebut. Zulaikha berusaha membela dirinya dengan menyatakan Yusuf cuba untuk memperkosa dirinya.

Seseorang dari keluarga Zulaikha, demikian disebut dalam ayat 26-28 surah Yusuf, memberikan jalan penyelesaian, “Jika baju Yusuf koyak dari depan maka benarlah tuduhan perempuan itu, dan menjadilah Yusuf dari orang-orang yang dusta. Dan jika bajunya koyak dari belakang, maka dustalah perempuan itu, dan Yusuf adalah dari orang-orang yang benar.” Tatkala melihat baju Yusuf koyak di belakang, menteri itu pun membuat kesimpulan, Zulaikhalah yang bersalah. Tetapi dia berlapang dada dan tidak mempersalahkan Zulaikha, apatah lagi Yusuf.

Bahkan Yusuf diminta untuk merahsiakan kejadian tersebut. Keadaan itu menyebabkan Zulaikha semakin merana. Dia malu kepada suaminya, tetapi dia rindu kepada Yusuf. Perasaan malu itu kian hari kian bertambah kerana peristiwa itu menjadi buah mulut masyarakat setempat. Demi menjaga nama baik menteri yang telah mengambilnya sebagai anak angkat, Yusuf rela dipenjarakan.

Di dalam penjara, Yusuf tidak berdiam diri. Dia mendekatkan diri kepada Tuhan dan menyebarkan ajaran tauhid serta keimanan yang dianut oleh nabi-nabi sebelumnya, Ibrahim, Ishaq, dan Ya’qub keada teman-temannya di dalam penjara. Diantara temannya itu, terdapat dua orang pelayan raja yang dipenjara atas tuduhan membunuh raja dengan meletakkan racun ke dalam makanan raja. Kedua-duanya merupakan pelayan bahagian makanan dan minuman raja.

“Aku bermimpi memerah anggur untuk dijadikan khamar (minuman keras). Apakah erti mimpiku itu?” Tanya salah seorang pelayan kepada Yusuf.

“Sebentar lagi kamu akan dibebaskan, kerana tuduhan terhadapmu tidak terbukti, dan kamu akan berkerja sebagai pelayan bahagian minuman juga,” jawab Yusuf.

“Aku berminpi menjunjung roti di atas kepalaku dan roti itu dimakan burung,” kata pelayan yang lain. “Apakah erti mimpiku itu?”

“Kamu bernasib buruk,” jawab Yusuf. “Tuduhan yang diajukan kepadamu terbukti benar. Raja akan membunuhmu di tiang salib dan badanmu akan dimakan oleh burung mulai dari kepala.”

Beberapa hari kemudian, takwil mimpi yang diberikan Yusuf terbuti benar. Salah seorang pelayan itu dibebaskan serta nama baik dan pekerjaannya dikembalikan, sedangkan seorang lagi dihukum mati. Yusuf berpesan kepada pelayan yang dibebaskan itu agar meminta raja menghitung kembali dirinya, kerana dia tidak bersalah.

Beberapa tahun kemudian, raja bermimpi aneh. Tujuh ekor lembu kurus memakan tujuh ekor lembu gemuk, dan tujuh tangkai gandum hijau berdamping dengan tujuh tangkai gandum kering. Tukang ramal dan dukun-dukun ternama seluruh negeri tidak mampu member takwil sehingga raja sangat kecewa. Ketika itulah pelayan yang berteman dengan Yusuf di penjara teringat kepada Yusuf dan memaklumkan kepada raja.

“Mesir akan mengalami masa subur selama tujuh tahun dan masa kering selama tujuh tahun pula.” Kata Yusuf kepada pelayan tadi yang diutus raja untuk membuka tabir mimpi itu. Yusuf menyarankan agar hasil pertanian tujuh tahun pada masa subur tidak dibazirkan untuk menghadapi musim kemarau selama tujuh tahun akan datang.

Pelayan itu menyampaikan ramalan Yusuf dan tidak lupa menyampaikan pesanan beliau agar kesnya dibuka kembali. Rupa-rupanya, dahulu dia lupa menyampaikan pesanan itu kerana teramat gembira apabila dibebaskan. Setelah diselidiki, ternyata Yusuf memang tidak besalah. Dia dibebaskan dan dilantik menjadi menteri urusan perbendaharaan dan kemakmuran.

Selama Yusuf di penjara, nasib Zulaikha kian tersiksa. Suaminya meninggal. Sebagai janda, dia tidak mampu mengendalikan harta peninggalan suaminya. Akhirnya, harta itu habis. Seiring dengan bertambahnya usia, kecantikannya pun pudar. Akhirnya dia hidup terumbang-ambing tanpa saudara, dan tanpa harta. Apa yang lebih parah lagi, dia menderita penyakit yang sukar diubati, iaitu rindu kepada Yusuf.

Dalam penderitaan hidup yang semakin tidak tertahan itu, dia mendengar ajaran tauhid yang dibawa oleh pesuruh Allah bernama Yusuf AS. Maka dia berusaha mengikuti ajaran itu, mendalaminya, dan akhirnya melaksanakan dengan sebaik-baiknya. Dia menjadi muslimah yang solehah sehingga doa-doanya didengari oleh malaikat yang kemudiannya menyampaikan kepada Allah. Kerinduannya kepada Allah telah mengalahkan kerinduannya kepada Yusuf, pujaan hatinya.

Suatu hari, hati Zulaikha berdegup kencang. Dia mendengar khabar bahawa Menteri Urusan Kemakmuran yang bernama Yusuf, sedang mengadakan lawatan untuk melihat keadaan rakyat dari dekat. Hal itu menggugat hati Zulaikha yang sudah tua. Dia ingin melihat, apakah Yusuf itu sama dengan Yusuf yang dirinduinya selama ini.

Ketika rombongan menteri semakin hamper dengan tempatnya berdiri, dia berteriak sekuat-kuat hatinya: “Maha Suci Allah, yang menghinakan orang kerana dosanya dan meninggikan orang kerana takwanya.”

Yusuf yang mendengar teriakan itu berasa tersindir. Dia berasa seperti kenal dengan suara tersebut. Maka dicarinya tuan punya suara itu. Dua pasang mata pun saling memandang. Kedua-duanya saling ingat mengingati.

“Engkaukah Zulaikha, wanita bangsawan itu?” Yusuf bertanya.

“Banar, hamba Zulaikha,” jawabnya, dengan titisan air mata gembira.

Yusuf pun melarang pengawalnya dari menghalau Zulaikha kerana penampilannya yang lusuh dan berbau busuk. Mereka tahu bahawa wanita tua itu adalah janda seorang menteri yang pernah menjadi bahan umpatan masyarakat kerana perbuatan tidak senonohnya suatu ketika dahulu. Tetapi mereka tidak tahu bahawa menteri yang diiringinya itu adalah mangsa perbuatan Zulaikha. Mereka hanya kasihan melihat wanita itu sekarang.

“Semua kekayaan hamba habis untuk mencari tuan.,” kata Zulaikha mengenai dirinya selama itu. “Siang malam hamba sangat merindukan tuan”

“Lalu apa yang kamu perlukan sekarang?” kata Yusuf.

“Hamba perlukan hidup yang sesuai dan dekat dengan tuan,” jawab Zulaikha terus terang.

Tetapi keterbukaan Zulaikha itu menimbulkan kecurigaan Yusuf, bahawa dirinya sudah tidak waras lagi, sehingga Yusuf berusaha melakukan siasatan. Saat itulah Malaikat Jibrail turun membawa wahyu Ilahi.

“Hai, Nabiullah, janganlah engkau memalingkan diri darinya, sesungguhnya Allah telah menjodohkan kamu berdua. Nikahilah dia.”

Yusuf dengan naluri kemanusiaannya menolak perintah itu. “Hai Jibrail, dia sudah tua, jauh dari keindahan dan keutamaan yang pernah dimilikinya.”

“Allah Maha Kuasa untuk mengembalikan kecantikannya,” jawab Jibrail lalu menghilang.

Ketika itulah Zulaikha berubah sepenuhnya. Dia menjadi muda dan cantik. Bersama-sama dengan itu, Tuhan juga menurunkan perasaan kasih sayang yang amat mesra kepada Yusuf apabila melihat Zulaikha. Menyedari perubahan yang begitu mendadak ke atas dirinya, Zulaikha juga kehairanan.

“Masha Allah,” ucapnya.

“Mahasuci Allah, apa yang Dia kehendaki, terjadilah,” ucap Yusuf.

Tetapi, masih ada satu perkara yang terbuku di hati Zulaikha. Mahukah Yusuf menikahi seorang janda? Dengan perasaan yang belum yakin, ditatapnya Yusuf dalam-dalam.

Yusuf dapat menangkap kerisauan Zulaikha. “Jangan hiraukan perasaan itu, aku telah diperintahkan oleh Tuhan untuk menikahimu.”

Kemudian, dengan penuh hormat Zulaikha diiring ke suatu tempat yang disediakan oleh Yusuf. Setelah melakukan persiapan sekadarnya, mereka berdua bernikah pada hari Jumaat dalam upacara yang meriah

No comments: